GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
PONIEDZIAŁEK - 7.45 – 9.45, 12.40 - 13.40
WTOREK - 11:35 – 11.55, 12.40 - 14.10
ŚRODA - 12.40 – 14.10
CZWARTEK - 11.35 – 11.50, 12.35 - 14.35
PIĄTEK - 12.40 - 14.10
Nauczyciel bibliotekarz: Małgorzata Gajda
Główne zadania i cele biblioteki szkolnej to:
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz podnoszenie poziomu kultury czytelniczej uczniów poprzez:
Prowadzenie różnych form zajęć z czytelnikami;
Rozwijanie zainteresowań literaturą popularnonaukową:
- zakup nowości – uwzględnianie potrzeb zgłaszanych przez uczniów i nauczycieli,
- tworzenie uczniowskiej listy bestsellerów „Przeczytaj koniecznie”,
- głośne czytanie najmłodszym czytelnikom,
- prowadzenie cotygodniowych zajęć bibliotecznych dla uczniów klasy VI i VIII.
Prowadzenie współzawodnictwa w czytelnictwie:
- indywidualny całoroczny konkurs o tytuł Książkowego Mola,
- comiesięczny konkurs na najaktywniejszą czytelniczo klasę,
- wyróżnianie i nagradzanie najaktywniejszych czytelników.
Organizowanie konkursów czytelniczych i plastycznych. Gazetki promujące książkę, czytelnictwo i bibliotekę.
Wystawy książek:
- „Biblioteka poleca – nowości”
- „Historia Polski w legendach”
- „Piękna nasza Polska cała”
- „Historia polskich symboli narodowych”
- ”Miś w bibliotece”
- „Twórczość Marii Konopnickiej”
Spotkania czytelnicze organizowane we współpracy z Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy w Zelowie.
Udział w ogólnopolskich akcjach czytelniczych: Narodowe Czytanie, Cała Polska Czyta Dzieciom, Jak nie czytam, jak czytam, Noc Bibliotek.
Ogólnoszkolne imprezy czytelnicze związane z:
- Międzynarodowym Miesiącem Bibliotek Szkolnych
- Obchodami 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości
- Światowym Dniem Pluszowego Misia
- Międzynarodowym Dniem Książki dla Dzieci
- Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich
- Świętem Patrona Szkoły
Współpraca ze środowiskiem szkolnym, pozaszkolnym, rodzicami.
Dlaczego warto czytać dzieciom przed snem?
Korzyści płynące z czytania maluchom przed zaśnięciem:
- Czytanie ułatwia zasypianie – wspólne czytanie przed snem to wspaniały, wyciszający rytuał.
- Czytanie przed snem buduje więź emocjonalną – jest formą wspólnego spędzania czasu w cichych, bezpiecznych warunkach.
- Czytanie przed snem rozwija wyobraźnię – dziecko musi wyobrazić sobie fabułę, bohaterów, miejsce akcji – czyli stworzyć świat przedstawiony w lekturze w
swojej
własnej wyobraźni. Dzięki temu nie jest tylko biernym odbiorcą, tak jak podczas oglądania telewizji. - Czytanie przed snem rozwija umysł – gdy dziecko słyszy słowo czytane, jego mózg zaczyna kształtować wiele ważnych umiejętności, takich jak poprawna mowa,
zdolności językowe, pamięć czy dostrzeganie powiązań przyczynowo-skutkowych. Udowodniono, że maluchy, których rodzice codziennie pielęgnują czytelnicze rytuały,
szybciej uczą się mówić, czytać, pisać, a ich zasób słownictwa jest bogatszy. - Czytanie przed snem kształtuje inteligencję emocjonalną – w książkach dla dzieci przedstawionych jest wiele sytuacji dotyczących uczuć i emocji. Podczas
wspólnego czytania maluch uczy się rozpoznawać emocje, nazywać je, a w konsekwencji – radzić sobie z nimi. Czytanie to również wspaniała lekcja empatii i zasad
moralnych.
Psychologowie podkreślają, że dziecko, któremu się czyta, uczy się słuchać, rozwija też zdolność koncentracji, chęć poznawania świata oraz zainteresowania. Tak spędzony czas wspólnie z dzieckiem procentuje w przyszłości, buduje wzajemne zaufanie i pozwala lepiej rozwiązywać problemy wieku nastoletniego.
Zestawienie cyfrowych bibliotek
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Jak czytanie wpływa na umysł dziecka?
Czytanie okazuje się szczególnie istotne w życiu i rozwoju człowieka od jego najmłodszych lat. Proces ten wpływa na dziecko w wielu aspektach, a jednym z nich są po prostu możliwości mózgu. Kreatywność oraz poznawanie nowych wyrazów i sposobów ich łączenia sprawiają, że dziecko otwiera się na świat złożony ze słów i liter. Dzięki temu łatwiej rozumie zależności między nimi. Efekty można zauważyć już w pierwszych latach uczęszczania do szkoły – dzieci mające kontakt ze słowem od małego lepiej radzą sobie z tymi zagadnieniami na kolejnych etapach rozwoju.
Maluch zaangażowany w historię bohatera kształtuje umiejętność koncentrowania się na konkretnej rzeczy, skupia rozproszoną uwagę. Regularne czytanie pozytywnie wpływa także na pamięć dziecka. Kontynuowanie co wieczór jednej, ciągnącej się opowieści rozwija zapamiętywanie – dlatego im starsze dziecko, tym dłuższe historie jest w stanie przyswoić. Książka czytana do poduszki uspokaja i dobrze wpływa na sen, który z kolei jest ważny dla regeneracji umysłu i przygotowywania go do nabywania nowych umiejętności.
Wpływ czytania na rozwój emocjonalny dziecka
Istotnym efektem regularnego czytania dzieciom jest rozwój emocjonalny i poznawczy. Pociecha wkracza w świat emocji oraz rozwija wrażliwość i empatię. Uczy się rozumieć reakcje innych ludzi i swój wpływ na emocje innych. Opowieści dla dzieci oparte na schematach wymagających rozwiązania przez bohatera jakiegoś problemu rozwijają u dziecka umiejętność radzenia sobie z trudnościami, logicznego myślenia, szukania kreatywnych rozwiązań i analizowania sytuacji. Istotną korzyścią jest wzmacnianie relacji z czytającymi rodzicami. Znajomość i wspólne przeżywanie historii buduje relację opartą na bliskości i zaufaniu między dzieckiem a mamą lub tatą.
20 powodów, dlaczego warto czytać dzieciom
Dlaczego nie wystarczy, żeby rodzice rozmawiali z dziećmi, włączali im filmy czy nawet audiobooki? Dlaczego dzieci potrzebują wspólnego, głośnego czytania? Poniżej zebraliśmy 20 powodów, dlaczego warto czytać dzieciom. 20 powodów na to, że czytanie dziecku to jeden z największych podarunków, jakie możemy ofiarować naszym dzieciom.
Czytając dziecku zaspokajamy jego potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Podczas czytania jesteśmy blisko, przytulamy dziecko, patrzymy na nie z miłością, poświęcamy mu czas. W zrozumiały dla niego sposób rodzic swoim zachowaniem przekazuje mu: „Kocham Cię i jesteś dla mnie bardzo ważny”. To właśnie dzięki poczuciu, że jest ważne i kochane, dziecko rozkwita, zaczyna budować wiarę w siebie, życzliwość, empatię, umiejętności społeczne.
Zdobywa też istotne kompetencje intelektualne: uczy się języka oraz myślenia. Współczesny człowiek musi umieć samodzielnie myśleć i podejmować decyzje. Powinien też swobodnie i poprawnie posługiwać się językiem, który dla każdego z nas jest prawdziwą wizytówką – w szkole, w pracy i w życiu. Język to przecież podstawowe narzędzie myślenia, zdobywania wiedzy, komunikacji z ludźmi i udziału w kulturze. Dobrze dobrane książki pomagają w rozwijaniu słownictwa, wiedzy i nauczaniu wartości. Czytając dziecku – poszerzamy tematykę jego zainteresowań, używamy języka literackiego: poprawnego i bogatego, dajemy dziecku dostęp do treści, których nie dostarczy mu własne doświadczenie, rozwijamy jego wyobraźnię, wiedzę i wrażliwość moralną.
Badania potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
- buduje więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem,
- zaspokaja potrzeby emocjonalne,
- wspiera rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości,
- uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu,
- przygotowuje i motywuje do samodzielnego czytania,
- uczy myślenia,
- rozwija wyobraźnię,
- poprawia koncentrację,
- ćwiczy pamięć,
- przynosi wiedzę ogólną,
- ułatwia naukę,
- uczy odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną,
- rozwija poczucie humoru,
- jest znakomitą rozrywką,
- zapobiega uzależnieniu od mediów,
- chroni przed kwestionowalnymi wpływami ze strony otoczenia i kultury masowej,
- pomaga w rozwiązywaniu problemów,
- jest zdrową ucieczką od nudy,
- jest profilaktyką działań aspołecznych,
- kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy.
„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.”
Jim Trelease
Autor artykułu: Elżbieta Olszewska
Członek Zarządu i Dyrektorka Programowa Fundacji „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom”